I Verksmon, som är ett verksamhetsområde i anslutning till Torvalla, löper Hägnvägen genom området. Del av vägen är planlagd som kvartersmark industri. Intentionerna när gällande detaljplan togs fram var att Hägnvägen skulle dras om för att skapa en stor fastighet till en industriverksamhet. Detta genomfördes inte. Hägnvägen har funktionen av en allmän plats gata men att del av den planmässigt är kvartersmark, industri. Det är därför angeläget att ändra så att Hägnvägen i sin nuvarande sträckning åter blir allmän gata, med kommunalt huvudmannaskap, även planmässigt. Planförslaget innebär att del av Hägnvägen övergår till allmän plats, gata. Hägnvägen är planlagd som allmän plats gata där den fortsätter genom området. I planförslaget möjliggörs en separerad gång- och cykelväg längs Hägnvägen.
I Hägnvägens södra del går vägen under E14 mot verksamheterna vid Brosslarvägen. Verksamheterna i Verksmon vill kunna använda underfarten för större transporter. Det innebär att underfarten behöver klara fordon med 4,5 meters höjd istället för dagens 3,5 meter. Planförslaget möjliggör en ökad höjd av befintlig underfart.
Det finns en gemensamhetsanläggning längs delar av Hägnvägen, från underfarten vid E14 till den östra kurvan av gatan. Gemensamhetsanläggningen löper sedan vidare till skogsmarken norr och öster om Verksmon. Gemensamhetsanläggningen bildades för att ge ägarna till skogsfastigheterna möjlighet att ta ut skog vid avverkning. När Hägnvägen blir allmän plats fyller gemensamhetsanläggningen, i den sträckningen som löper längs gatan, inte längre sin funktion. Allmän plats är öppen för samtliga medborgare att använda, den är till för ett gemensamt behov. Del av gemensamhetsanläggningen kan då omprövas i en lantmäteriförrättning och därmed lyftas ur gemensamhetsanläggningen.
Planområdet omfattas av Översiktsplan 2040. Samhällsbyggnads bedömning är att planförslaget är förenlig med översiktsplanen. Kommunen ska som huvudregel vara huvudman för allmänna platser.
Planarbetet handläggs med standardförfarande enligt plan- och bygglagen (2010:900).
Planområdet ligger norr om Torvalla, i området Verksmon. Det nås från trafikplats Torvalla men även via Basvägen och vidare in på Skotarvägen som leder trafik i en underfart under E14 och övergår därefter till Hägnvägen.
Planområdet har avgränsats till att gälla del av Hägnvägen, underfarten vid E14 samt del av Skotarvägen.
Planområdets totala areal är cirka 1,9 hektar.
Genomförandetiden är 5 år från den dag planen vunnit laga kraft. Ändring av detaljplanen får ske under genomförandetiden för att införa fastighetsindelningsbestämmelser.
Verksmon är ett industriområde norr om Torvalla, där Hägnvägen är huvudgatan genom området.
Hägnvägen är till största delen planlagd som allmän plats gata. Den del av Hägnvägen som utgörs av planområdet är planlagd som industri. En gemensamhetsanläggning för väg finns inom del av vägen. Planområdet i planförslaget omges av skog.
Under avsnittet Planeringsförutsättningar finns en mer detaljerad beskrivning av hur planområdet och omgivningen ser ut idag.
Allmän plats är ett område som i en detaljplan är avsett för ett gemensamt behov. En allmän plats får inte mer än tillfälligtvis upplåtas för en enskild verksamhet och får till skillnad från kvartersmark inte stängas av för allmänheten. I denna detaljplan finns allmän plats i form av gata och väg.
Hägnvägen är en asfalterad gata som sköts av kommunen. Vägen är cirka 8 meter bred. Vägen ska vara kvar som befintligt men planläggs med en bredd som möjliggör en separerad gång- och cykelväg.
Planförslaget möjliggör för en sänkning av vägen vid underfarten under E14 för att större fordon ska kunna passera. Det innebär att en sträcka av Hägnvägen samt Skotarvägen successivt kommer sänkas mot underfarten. Det medför större släntutfall längs de sträckorna. För att minska släntutfallet kan åtgärder ske med mur eller stöd.
Skotarvägen angränsar i norr till planlagd mark för allmän plats park. Den planlagda parkmarken från gällande detaljplan som tas i anspråk för gatuområde för en eventuell släntning, är inte iordningställd som parkmark. Området nyttjas inte som parkmark idag. Den innehåller en stig som fortsätter under E14 och vidare längs med Hägnvägen. Stigen avses ersättas med en gång- och cykelväg vidare mot Verksmon.
Vägen i planförslaget utgörs av E14 som passerar ovan Hägnvägen. Planförslaget möjliggör ingen förändring av E14. Det är endast underfarten som regleras.
Från Torvallas cykelvägnät går en separerad gång- och cykelväg till Brosslarvägen. Den fortsätter sedan vidare separerad längs med Brosslarvägen. Planförslaget möjliggör för en separerad gång- och cykelväg vidare mot Hägnvägen och Verksmon. Där Hägnvägen fortsätter utanför planområdet är vägen planlagd som allmän plats gata och har en bredd för att möjliggöra separerad gång- och cykelväg. En separerad gång och cykelväg bedöms lämpligast eftersom vägen har en högsta tillåtna hastighet på 60 km/h och tyngre fordon kan förekomma på vägen. Det innebär en möjlighet för gång- och cykeltrafikanterna att på ett trafiksäkert sätt ta sig från sin bostad till en eventuell arbetsplats i Verksmon.
Hägnvägen avses ändras från kvartersmark med gemensamhetsanläggning för väg till allmän plats gata med kommunalt huvudmannaskap.
Kvartersmark är mark som enligt detaljplan inte är allmän plats eller vattenområde utan främst är avsedd för bebyggelse för enskilt ändamål eller allmänna verksamheter, till exempel skola och förskola. I denna detaljplan finns kvartersmark för verksamheter.
I planförslaget planläggs en mindre del med kvartersmark för verksamheter för att bibehålla utfartsförbud mot gata från gällande detaljplan. Utfartsförbud reglerar förhållanden mellan två användningsområden vilket innebär att båda användningsområdena måste finnas inom samma plan. Marken som i planförslaget planläggs för verksamheter förses med prickmark (mark som inte får bebyggas) för att bibehålla samma reglering som gällande detaljplan (B178). Markanvändningen och dess bestämmelser förändras alltså inte genom planförslaget. Prickmarken syftar till att avgränsa bebyggelse mot gata.