Planeringsförutsättningar

Kommunala planeringsförutsättningar

Detaljplan

Planområdet omfattas av tre detaljplaner:

  • Detaljplan för Massaveden 4 m.fl. Utökad byggbar yta i Verksmon (B161), laga kraft den 22 april 2015. Markanvändningen industri. I detaljplanen finns bland annat bestämmelser om utnyttjandegrad i procent av fastighetsarean, högsta byggnadshöjd på 16 meter där mindre byggnadsdelar får uppföras till en högsta höjd av 50 meter från ursprunglig marknivå.

  • Förslag till utvidgning av stadsplanen för del av Torvalla, arbetsområde 2 (B66), laga kraft den 23 september 1985. Markanvändningen är bland annat gata, park, konor, verkstad samt industri. Planen reglerar största byggnadshöjd på 8 meter samt högsta plushöjd för byggnadsdel (skorsten). Planen har även bestämmelser som skyddsavstånd, gångtunnel samt gata under vägbro.

  • Detaljplan för Torvalla 4:18 m.fl. Industri I Brosslarvägens förlängning (B178), laga kraft den 26 april 2022. Markanvändningen är verksamheter. I detaljplanen finns bland annat bestämmelser utnyttjandegrad i procent av fastighetsarean och högsta byggnadshöjd på 10 meter.

Planbesked

Miljö- och samhällsnämnden beslutade den 21 augusti 2024, § 159, att planläggning för allmän plats gata inom del av fastigheten Torvalla 4:18 får påbörjas.

Översiktsplan

Planområdet omfattas av översiktsplanen Östersund 2040. Planförslaget innebär ingen förändring av den fysiska miljön. Samhällsbyggnads bedömning är att planförslaget är förenlig med översiktsplanen.

Riksintressen

Ett riksintresse är ett geografiskt område som har pekats ut för att de innehåller nationellt viktiga värden och kvaliteter. Ett område kan vara av riksintresse för att det är viktigt att bevara, exploatera eller för att det är viktigt att en viss verksamhet ska kunna fortsätta bedrivas.

Trafikkommunikation

Vägar

Planområdet berörs av riksintresse för kommunikationer, vägar (E14 och E45). Planens genomförande bedöms inte påverka riksintresset.

Flygplats

Åre-Östersund flygplats tillhör det nationella utbudet av flygplatser. Därmed är flygplatsen enligt riksdagens beslut en del av stommen i ett effektivt och långsiktigt hållbart flygtransportsystem som säkerställer en grundläggande interregional tillgänglighet i hela landet. Luftrummet ovan 420 meter över havet omfattas av influensområde med hänsyn till flyghinder för Åre Östersund flygplats.

Planområdet ligger inom riksintresset för influensområde flyghinder. Ett genomförande av detaljplanen medför ingen påverkan på riksintresset.

Totalförsvar

Väderradar

Planområdet ligger inom påverkansområde för väderradar, vilket utgör riksintresse för totalförsvarets militära del. Inom området riskerar vindkraft och andra höga objekt skada väderstationen, varför Försvarsmakten alltid ska remitteras för bedömning av påtaglig skada på riksintresset. Påverkansområdet utgörs av ett cirkulärt område med 50 kilometers radie i förhållande till väderradarstationen.

Planens genomförande bedöms inte påverka riksintresset.

Miljökvalitetsnormer

Miljökvalitetsnormer är bestämmelser om kvaliteten på mark, vatten, luft eller miljön i övrigt och regleras i miljöbalken. Normerna beslutas för att varaktigt skydda människors hälsa eller miljön eller för att avhjälpa skador på eller olägenheter för människors hälsa eller miljön. Vid planläggning och i andra ärenden enligt plan- och bygglagen ska miljökvalitetsnormerna följas.

Luft

De ämnen i utomhusluft som regleras genom miljökvalitetsnormer är halter av kvävedioxid/kväveoxider, svaveldioxid, bly, partiklar, bensen, kolmonoxid, ozon, arsenik, kadmium, nickel och bens(a)pyren. Normerna är gränsvärdesnormer som ska följas vid planläggning. Om en miljökvalitetsnorm överskrids eller riskerar att överskridas ska åtgärdsprogram upprättas.

Planen bedöms inte medföra påverkan på miljökvalitetsnormen för luft.

Skyddade områden

Strandskydd

Strandskyddet syftar till att långsiktigt trygga förutsättningarna för allmänrättslig tillgång till strandområden, och bevara goda livsvillkor för djur- och växtlivet på land och i vatten. Strandskyddet omfattar normalt land- och vattenområdet intill 100 meter från strandlinjen vid medelvattenstånd (strandskyddsområde). För att få dispens från strandskyddet krävs särskilda skäl enligt Miljöbalken 7 kap 18 c §.

Samhällsbyggnad var i samband med planarbetet för detaljplan B161 (laga kraft 2015-04-22) i kontakt med Länsstyrelsen och man enades om att strandskyddet inte behövde upphävas för den tidigare dragningen av Stenbäcken, se beskrivning och karta nedan om Stenbäcken under rubriken Natur.

Asfalterad väg omgiven av skogsmark och tidigare kalhygge.Hägnvägen omges av skogsmark med tidigare kalhygge till vänster i bild.

Natur

Mark och vegetation

Del av Hägnvägen, som utgör planområdet, är en asfalterad väg omgiven av skogsmark med barr- och lövträd. I områdets norra del består marken av ett tidigare kalhygge med numera mindre uppvuxna lövträd.

Ortofoto på Stenbäckens tidigare respektive nuvarande dragning. (Bild hämtad från detaljplan B161).Stenbäckens tidigare respektive nuvarande dragning. (Bild hämtad från detaljplan B161).

Stenbäcken

Stenbäcken har tidigare runnit från Hägnvägen ner till E14. Bäcken leds idag i sydostlig riktning mot Torvallabäcken. Bäckens ursprungliga fåra är vanligtvis helt torrlagd och utgörs av ett dike. Anledningen till att bäcken är torrlagd är en jordvall norr om arbetsområdet som stoppar vattnet.

Naturvärden

En florainventering har gjorts i området för ett annat projekt (SWECO, 2024). Man lokaliserade artrika vägkanter samt vägkanter som har potential att bli det. Det förekommer orkidéer (fläcknycklar) som är fridlysta (SLU) Artdatabanken, 2024.

Vid ett genomförande av en gång- och cykelväg behöver detta hanteras. Ansökan om dispens från artskyddet kan vara nödvändigt.

Efter att man byggt gång- och cykelvägen kan det troligtvis bli samma gynnsamma förutsättningar för växterna att återetablera sig.

Maximalt vattendjup i underfarten enligt skyfallskarteringen är mer än en meter.Maximalt vattendjup i tunneln under E14 enligt skyfallskarteringen.

Miljö

Dagvatten

Enligt skyfallskarteringen kan det samlas vatten i lågpunkten vid tunneln då detaljplanen möjliggör en eventuell sänkning av marknivån där för att släppa igenom större fordon. I samband med detta bör man vidta åtgärder för att minska risken för alltför djupt stående vatten.

Teknik

Vatten och spillvatten

Del av planområdet ligger inom Östersunds kommuns verksamhetsområde för vatten och spillvatten.

En dagvattenledning korsar Hägnvägen och har ett utlopp vid skogen på vägens södra sida. I anslutning till underfarten finns två dagvattenbrunnar på vardera sida om den. Intill underfarten, vid Skotarvägen, finns även en nedstigningsbrunn.

Trafik

Gator och motortrafik

Till Hägnvägen tar man sig antingen via Basvägen söder om planområdet eller från trafikplats Torvalla. Hägnvägen trafikeras främst av trafik kopplat till verksamheterna i området. En mindre väg ansluter mot Hägnvägen vid kurvan inom planområdet. Den mindre vägen går vidare till skogsmarken norr och öster om Verksmon. Vägen används av skogsfastighetsägarna för att ta ut skog vid avverkning.

Gång- och cykel

Inom planområdet finns ingen gång- och cykelväg. Den närmaste gång- och cykelvägen ligger söder om Hägnvägen, vid Brosslarvägen, cirka 150 meter från Hägnvägen.