logo
Genomförandefrågor

Genomförandefrågor

Under avsnittet Genomförandefrågor i planbeskrivningen redovisas de organisatoriska, tekniska, ekonomiska och fastighetsrättsliga åtgärder som behövs för att planen ska kunna genomföras på ett samordnat och ändamålsenligt sätt. Förutom en beskrivning av hur genomförandet ska gå till framgår även vilka konsekvenser som detaljplanens genomförande medför för de berörda fastighetsägarna och andra som berörs av planen.

Mark- och utrymmesförvärv

Rätt och skyldighet till inlösen, huvudman

Det är lantmäterimyndigheten som efter en ansökan om lantmäteriförrättning utreder och prövar om en åtgärd är lämplig att genomföra. I en lantmäteriförrättning tar lantmäterimyndigheten beslut om hur förrättningskostnaden ska fördelas mellan berörda sakägare.

Delar av fastigheten Frösö-Berge 21:224 och marksamfälligheterna Frösö-Berge s:15, s:23 och s:24 planläggs som allmän plats med kommunalt huvudmannaskap.

Kommunen har med stöd av reglerna i 6kap. 13§ PBL rätt att lösa in allmän plats med kommunalt huvudmannaskap. Kommunen har en skyldighet att lösa in allmän plats med kommunalt huvudmannaskap på fastighetsägarens begäran med stöd av 14kap. 14§ PBL. 

Genom fastighetsreglering ska marken överföras till en kommunalägd fastighet. Lantmäterimyndigheten utreder i en lantmäteriförrättning vilken ersättning som ska utgå för inlösen av allmän platsmark från del av fastigheten Frösö-Berge 21:224 och del av marksamfälligheterna Frösö-Berge S:15, S:23 och S:24. Kommunen avser dock att upprätta överenskommelser angående marköverföring och ersättningar. Åtgärden medför förrättningskostnader.

Fastighetsrättsliga frågor

Förändrad fastighetsindelning

Frösö-Berge S:23 och S:24

Del av marksamfälligheten Frösö-Berge S:23 och del av marksamfälligheten Frösö-Berge S:24 överförs till en kommunalägd fastighet, alternativt att en ny fastighet bildas.

Frösö-Berge S:15

Del av marksamfälligheten Frösö-Berge S:15 överförs till en kommunalägd fastighet, alternativt att en ny fastighet bildas.

Frösö-Berge 21:224

Del av fastigheten Frösö-Berge 21:224 överförs till en kommunalägd fastighet, alternativt att en ny fastighet bildas.

Del av väg som omfattas av servitut för VA-ledningar.Område som omfattas av servitut för VA-ledningar. Detaljplan F156 (bild nedan).

Rättigheter

Ledningsrätt

Inom planområdet finns ledningsrätt för vatten- och avloppsledningar till förmån för Östersunds kommun. Ledningarna ligger inom allmän plats och påverkas därmed inte av planförslaget.

Servitut

En del av befintligt officialservitut 2380K-2010/47.2 (vatten- och avloppsledningar) som gäller till förmån för Kärrhöken 3 berörs av område som i gällande detaljplan (F156) utgörs av allmän plats med med enskilt huvudmannaskap och omfattas av gemensamhetsanläggningen ga:10. I planförslaget ändras huvudmannaskapet till kommunalt inom området. Om servitutets utbredning ska ändras prövas åtgärdens lämplighet i en lantmäteriförrättning.  Åtgärden medför förrättningskostnader.

Ekonomiska frågor

Planekonomisk bedömning

Nedan följer en uppskattad fördelning av kostnader och intäkter vid genomförandet av detaljplanen.

Kommunen

Kostnader:

  • Driftkostnad av vägarna inom området.

  • Skötsel av naturmark.

  • Förrättningskostnader för omprövning av gemensamhetsanläggningar och inlösen av mark.

  • Eventuell ersättning av mark från fastigheten Frösö-Berge 21:224.

  • Eventuell ersättning av mark från del av Frösö-Berge S:15, S:23 samt S:24.

Delägare till marksamfälligheterna Frösö-Berge S:23 och S:24

Kostnader:

  • Förrättningskostnader.

Intäkter:

  • Eventuell ersättning för mark som kommunen tar över.

Delägare till marksamfälligheten Frösö-Berge S:15

Intäkter:

  • Eventuell ersättning för mark som kommunen tar över.

Ägare till fastigheten Frösö-Berge 21:224

Intäkter:

  • Eventuell ersättning för mark som kommunen tar över.

Inlösen

Inlösen av allmän plats inom del av fastigheten Frösö-Berge 21:224 och del av marksamfälligheterna Frösö-Berge S:15, S:23 och S:24.

Gemensamhetsanläggningar

Omprövning av gemensamhetsanläggningen Frösö-Berge ga:10.

Detaljplanen medför att kommunen ska vara huvudman för allmän plats gata (Bergtorpsvägen Alpbackstigen, Uthoppsstigen, Trappstigen och Hopptornsstigen). Befintlig gemensamhetsanläggning för väg, Frösö-Berge ga:10 ska därför upphävas i sin helhet. Det är lantmäterimyndigheten som i en lantmäteriförrättning prövar frågan om att upphäva en gemensamhetsanläggning. Både kommunen och samfällighetsföreningen som förvaltar gemensamhetsanläggningen kan ansöka om omprövning. Åtgärden medför förrättningskostnader. När en gemensamhetsanläggning upphävs ska lantmäterimyndigheten pröva om det ska utgå någon ersättning från fastigheten som blir av med belastningen till delägande fastigheter i gemensamhetsanläggningen enligt reglerna i anläggningslagen 40a §.

Flygfoto över utfarten från bostadstomten som kommunen tar över skötsel och drift av. Utfart som planläggs som allmän plats gata.

Utfarten från fastigheten Frösö-Berge 21:127 ligger på den privata fastigheten Frösö-Berge 21:224. I gällande detaljplan utgörs utfarten av allmän plats natur med enskilt huvudmannaskap. I planförslaget planläggs utfarten som allmän plats gata med kommunalt huvudmannaskap. Utfarten omfattas av gemensamhetsanläggningen för väg (ga:10) som avses upphöra.

Flygfoto över utfarten från bostadstomten som kommunen tar över skötsel och drift av. Utfart som planläggs som allmän plats gata.

Utfarten från fastigheten Lärkfalken 2 ligger på marksamfälligheten Frösö-Berge S:23. I gällande detaljplan utgörs utfarten av allmän plats natur med enskilt huvudmannaskap. I planförslaget planläggs utfarten som allmän plats gata med kommunalt huvudmannaskap. Utfarten omfattas av gemensamhetsanläggningen för väg (ga:10) som avses upphöra. Även del av gemensamhetsanläggningen ga:8 avses upphöra.

Område markerad där del av gemensamhetsanläggningen för väg avses upphöra. Del av vägområdet där gemensamhetsanläggningen avses upphöra.

Marksamfälligheten Frösö-Berge S:24 omfattar det rödmarkerade området i kartan samt de gröna skrafferade områdena. Det rödmarkerade området avses övergå till kommunalt huvudmannaskap och ingår i planområdet. Denna del omfattas av gemensamhetsanläggningen för väg (ga:10) som avses upphöra. De skrafferade gröna områdena utgörs av gemensamhetsanläggningen för natur (ga:9). Denna del av marksamfälligheten ingår inte i planförslaget och kvarstår som enskilt huvudmannaskap.

Naturområdet i planförslaget inringad.Område där gemensamhetsanläggning för natur avses upphöra.

Omprövning av gemensamhetsanläggningarna Frösö-Berge ga:8 och ga:9.

Detaljplanen innebär att kommunen ska vara huvudman för allmän plats inom planområdet. Delar av befintliga gemensamhetsanläggningarna Frösö-Berge ga:8 och ga:9 (markerad med rött) ska därför ändras. Det gäller även del av ga:8 inom utfartsvägen för Lärkfalken 2. Det är lantmäterimyndigheten som i en lantmäteriförrättning prövar frågan om att ändra en gemensamhetsanläggning. Både kommunen och samfällighetsföreningen som förvaltar gemensamhetsanläggningarna kan ansöka om omprövning. Åtgärden medför förrättningskostnader. När en gemensamhetsanläggning begränsas prövar lantmäterimyndigheten om det ska utgå någon ersättning från fastigheten som blir av med belastningen till delägande fastigheter i gemensamhetsanläggningen enligt reglerna i anläggningslagen 40a§.

Drift allmän plats

En ändring till kommunalt huvudmannaskap för allmän plats innebär att Teknisk förvaltning, GataPark, tar över ansvaret för drift och underhåll av vägarna samt del av naturområdet inom planområdet.

Drift, vatten och avlopp

Teknisk förvaltning är huvudman för allmänna vatten-, spillvatten- och avloppsledningar, dagvattenledningar.