Detaljplaneläggning sker genom en lagstyrd process där allmänheten, myndigheter samt organisationer ges möjlighet till insyn och påverkan. Planprocessen syftar till att väga allmänna och enskilda intressen mot varandra och pröva mark- och vattenområdens lämplighet för avsett ändamål. Framtagandet av en detaljplan följer en process med ett remissförfarande under samråd och granskning innan detaljplanen kan antas i miljö- och samhällsnämnden alternativt kommunfullmäktige och därefter vinner laga kraft.
En detaljplan är ett juridiskt bindande dokument där kommunen reglerar hur mark- och vattenområden får användas och hur området får bebyggas. I detaljplanen redovisas till exempel gränser för allmänna platser, kvartersmark och vattenområden.
Detaljplanen består av en plankarta med olika planbestämmelser där varje bestämmelse består av en bokstav, symbol eller ett ord som återfinns på plankartan. Bestämmelserna avgränsas av olika linjetyper, användningsbestämmelser av användningsgränser och egenskapsbestämmelser av egenskapsgränser. Till plankartan hör även en planbeskrivning (det här dokumentet) som beskriver hur detaljplanen ska förstås och genomföras. Planbeskrivningen ska ge en bild av vad detaljplanen innebär, hur den påverkar intressen utifrån olika aspekter och vilka avvägningar som gjorts mellan olika intressen.
Planbeskrivningen består av åtta avsnitt, det här kan du läsa om i respektive avsnitt:
Detaljplanens syfte. Här finns syftet med detaljplanen angivet. Syftet ligger till grund för utformningen av hela detaljplanen och dess reglering.
Inledning. Här kan du läsa vad en detaljplan är för något och hur planprocessen går till. Här hittar du även ärendeinformation om vilket planförfarande som används, diarienummer och vilka dokument som planen består av.
Beskrivning av detaljplanen. Här finns beskrivet vilka förändringar som föreslås och de överväganden som legat till grund för detaljplanens utformning. I det här avsnittet beskrivs till exempel de nya användningarna och områdets utformning men också hur olika frågor som till exempel åtkomst för räddningstjänsten ska lösas.
Motiv till reglering. I det här avsnittet finns en motivering till varje bestämmelse som lagts till på plankartan. Motiveringen kan baseras på bland annat detaljplanens syfte eller resultatet av en utredning.
Genomförandefrågor. Här beskrivs hur detaljplanen är tänkt att genomföras. I den här delen finns även beskrivet bland annat ekonomiska konsekvenser, om förändringar i fastighetsgränser krävs eller om någon har rätt till ersättning på grund av detaljplanen. Här kan du läsa vem som har ansvar för att bygga vägar, ledning, parker och vem som har ansvar att underhålla dem. Om kommunen har ingått i några avtal eller tänker göra det för att genomföra detaljplanen finns det också med här.
Planeringsförutsättningar. I avsnittet finns information om vilka förutsättningar som har varit styrande för utformningen av detaljplanen. Det gäller både fysiska förutsättningar som till exempel befintliga byggnader eller terräng men också de förutsättningar som finns med hänsyn till tidigare tagna politiska beslut eller utredningar. Här kan du även läsa vad Översiktsplanen anger för platsen och om planförslaget är förenligt med den.
Konsekvenser. Här finns beskrivet vilka konsekvenser som detaljplanen får på platsen och för den omgivande miljön. Ekonomiska konsekvenser finns under rubriken Genomförandefrågor.
Planeringsunderlag. I det här avsnittet finns referenser till de planeringsunderlag som har legat till grund för detaljplaneförslaget.
Planprogram: För att underlätta detaljplanearbetet kan kommunen välja att upprätta ett särskilt program där planens utgångspunkter och mål framgår.
Samråd: Myndigheter, sakägare och andra berörda ges möjlighet att lämna sina synpunkter på planförslaget.
Granskning: Planförslaget hålls tillgängligt för granskning. Det är sista tillfället att lämna synpunkter på planförslaget.
Antagande: Miljö- och samhällsnämnden eller kommunfullmäktige antar detaljplanen.
Överklagan: Efter att planen har antagits finns möjlighet att överklaga antagandebeslutet. Information om hur det går till skickas ut i samband med antagandet.
Laga kraft: Planen vinner laga kraft ungefär en månad efter antagandet om den inte överklagas.
Till förslaget hör:
Planbeskrivning (detta dokument), 2024-05-30
Plankarta med planbestämmelser, 2024-05-30
Illustrationskarta, 2024-05-30
Undersökning om betydande miljöpåverkan, 2023-01-16
Fastighetsförteckning, 2024-06-04
Grundkarta, 2023-09-27 uppdaterad 2024-06-25
Kommunfullmäktige beslutade 2022-05-24, § 117, att fastställa ”Slutrapport fullmäktigeberedningens skolstruktur 2022-04-13”.
Målbild grundskola, Lit och norra landsbygden:
Landsbygden i norr, med Treälven, Häggenås, Lit och Bringåsen, bibehåller alla sina enheter och samlokaliseras generellt med förskolan för att öka robustheten.
Målbild förskola, Lit och norra landsbygden:
I landsbygden i norra delen av kommunen finns ett behov av en samlokaliserad F-6 skola och förskola i Häggenås.
Häggenås finns med på "prioriterad åtgärdslista" för både grundskola och förskola.
Detaljplan för Häggesta 1:59 m fl. Skola och Förskola i Häggenås
Östersunds kommun
Diarienummer: P 2022-41, MSN 240-2022
Planförfarande: Standardförfarande i enlighet med plan- och bygglagen (2010:900)
Planarbetet påbörjat: 16 januari 2023
Handling upprättad: 30 maj 2024